Rotor cranks staan bekend om hun stijfheid. Dit zorgt ervoor dat de kracht die je uitoefent op je Rotor crank beter wordt overgebracht via je drivetrain naar je achterwiel.
Maareh: Hoe zit dat nu precies?
Stijfheid kennen we allemaal…
Na een heftige rit de volgende dag uit bed… stijf.
Je voelt de weerstand van je lijf om je spieren te buigen.
Waarom zijn Rotor cranks zo stijf en licht?
Met materialen werkt dit precies hetzelfde. De stijfheid is een eenheid die de weerstand tegen buigen aangeeft.
Ieder lichaam (lees object) heeft een zogenaamde neutrale-/ nul- lijn. Deze lijn gaat altijd door het midden / het hart van een object. Deze lijn dankt zijn naam aan het feit, dat wanneer je b.v. een staaf wilt laten buigen, op deze lijn er geen Druk- of Trek-krachten staan. De krachten zijn hier dus 0.De neutrale lijn is X.
Rotor cranks versus liniaal
Wil je nu een object stijver maken, dan is de truc om zoveel mogelijk materiaal ver weg van deze lijn te plaatsen. Denk maar eens aan een liniaal. Wanneer je de liniaal plat legt, kun je hem heel eenvoudig buigen…
Zoals aangegeven ligt de neutrale lijn in het midden van het object. Als je de liniaal plat legt, zit het materiaal dichtbij de neutrale lijn…. Je kunt hem nu makkelijk buigen.
Draai vervolgens de liniaal om zijn as 90 graden. Probeer hem nu eens te buigen? Lastig he… Raar evenveel materiaal gebruikt en toch veel stijver. Kijk nu eens goed naar je liniaal. T.o.v. de eerste keer zit er nu meer materiaal ver van de neutrale lijn af. Hoe verder hoe stijver hij is.
Dit principe geldt niet alleen voor doorbuigen maar ook voor torsie op een as.
Hoe wordt een Rotor crank gemaakt?
Laten we eerst naar de crank-arm kijken. Met de wetenschap van de liniaal snap je waarom we “brede” cranks maken. Stijfheid tegen doorbuigen bij het trappen. Maar als ik veel materiaal nodig heb, wordt de arm ook zwaarder….
Om dit te voorkomen hollen we onze cranks uit met gaten. Deze gaten lopen parallel aan de neutrale lijn van de crank. We kunnen dus hier materiaal verwijderen, zonder dat dat direct een negatief effect heeft op de stijfheid van de crank, maar wel een positief effect heeft op het gewicht.
Met de as van de crank is iets anders aan de gang. Dit noemen we Torsie. Wanneer je kracht zet op het pedaal, wil je vooruit. In dat geval houdt de wereld je even vast… Je moet behoorlijk kracht zetten om vooruit te komen. De as wordt dus door je kracht naar voren gedraaid. Zie je het denkbeeldig gebeuren? De wereld houdt je vast en dat gedeelte van de as wil dus niet draaien. Dit krachtenspel is de torsie.
Nu is het van belang dat een as van de crank super stijf is… Je kunt wel sterke crank armen hebben maar als de torsiestijfheid van de as laag is, heb je er helemaal niets aan.
Rotor as 30mm stijver dan 24 mm
Hoe maak je de as stijver (beter bestand tegen torsie??) ….Juist door meer materiaal van de neutrale lijn weg te leggen…
Herinner je nog dat de neutrale lijn door het midden van het object gaat?
Zou je de As doorzagen en er recht op kijken, dan ligt de neutrale lijn exact in het midden van de cirkel en staat hij haaks op het oppervlak.
Een 24 mm as is altijd van staal… een 30mm as kan van aluminium.. Ondanks dat staal stijver is, kan ik een stijvere as maken door naar een diameter van 30mm te gaan met aluminium. Zou ik een stalen as maken van 30 mm is deze wel super stijf maar ook erg zwaar. Te zwaar en dat is niet nodig.
Een aluminium as van 30mm is lager in gewicht en stijver dan een stalen as van 24mm…
KIES DUS ALTIJD VOOR EEN 30MM AS VAN ROTOR
Dus door de stijfheid van je crank wordt de kracht beter overgebracht op je drivetrain. Dat geldt voor de driveside crank.
Door ook een 30mm as te monteren wordt de kracht die je met links produceert beter op de drivetrain geprojecteerd dan bij montage van een 24mm as! Er gaat geen kracht meer verloren in een sompige 24mm stalen as.
Gelukkig heeft RotoR voor vrijwel elke bracket (dus ook BSA!) een passende lager om een 30mm as te monteren.