Is het niet duidelijk welke maat Q-Rings u hebben moet? Lees hieronder de uitleg.

BCD uitleg

Is het niet duidelijk welke maat Q-Rings u hebben moet? Lees hieronder de uitleg.
Het zogeheten “compact” duidt op een 110BCD, “dubbel” op 130BCD. Meestal staat het wel (in getal) op de bladen vermeld.
De trend is overigens naar de 110BCD, (compact)  Voorheen werd er een “dubbel”(130BCD) gemaakt om de grotere bladen (52-tands en groter) voldoende stijfheid te geven, maar mede doordat de aerobladen steeds meer in raken gaat men terug  naar 110BCD. Rotor heeft hier een zeer uitgebreid aanbod in, tot 56-tands!

Hieronder staat aangegeven wat er wordt bedoeld met de steek (BCD).

Er wordt gesproken over een BCD van bv. 110 mm. Wat is dat precies?

De term BCD staat voor Bolt-Circle-Diameter; dus de diameter van de circel die door het hart van de bladbouten loopt. Bij afbeelding 1 is dat 110 mm.

Nu is dat soms een beetje lastig meten, hoewel het al wel snel duidelijk is of het om een 130BCD of een 110BCD gaat. Toch volgt hieronder nog even een extra hulpje om het nog makkelijker te maken. Let wel goed op of het gaat om een 4-arm of een 5-arm crank!

Alle Shimano (-compatible) cranks zijn 130BCD (race), 110BCD (race)  óf 104BCD (ATB). Meet je nu afstand “x” (zie afbeelding 2) dan kom je uit op het volgende:

Race:  x = 76.4mm (bij een 5-arm crankstel), dan is de BCD 130.

Race:  x = 64.7mm (bij een 5-arm crankstel), dan is de BCD 110

ATB:    x = 74mm (bij een 4-arm cranstel), dan is de BCD 104


Voor Campagnolo geldt het volgende:

x = 79.5mm (bij een 5-arm crankstel), dan is de BCD 135

x = 65mm (bij een 5-arm crankstel), dan is de BCD 113

                               Afb. 1                                                                                               Afb. 2

Hieronder een foto van veel BCD’s.
Klik hierop en je download een PDF. Als je die uitprint op juiste grootte (Meet de cm na die linksonder staat) dan kan je het tandwiel op dit vel leggen.  Handig!!