Waarom Rotor?

Hieronder een wat uitgebreider verhaal over de Rotor produkten. Waarom ze goed zijn, wat de gedachte is en waarom het de beste oplossing is voor een ieder die dat extra beetje kracht nodig heeft, geïnteresseerd is in de innovatieve technieken van Rotor of gewoon het beste wil op zijn/haar fiets!  De voordelen van de Q-Rings, Rotor 3D crankstellen, Rotor bracketlageringen en overige componenten worden uitvoerig besproken op de productpagina’s.

Rotor Q-Rings:

Meer vermogen uit uw inspanning!

Op het punt dat u het meeste kracht kunt zetten heeft u de grootste tandwieldoorsnede en op het dode-punt (onderin) heeft u de kleinste doorsnede! Klinkt heel logisch en dat is het eigenlijk ook! Hoe rond je ook hebt geleerd te trappen, je trapt ALTIJD ronder met een Q-Ring! Gewoon omdat je spieren het op deze manier beter aankunnen! Omdat je bij de Q-Rings een heel andere manier van trappen krijgt, lijkt het in het begin dat je een deel van je conditie/spieropbouw kwijt bent. Uiteraard is dat niet zo, wel is het zo dat er andere spieren getraind moeten worden. Duidelijk staat ook in het trainingsschema dat je de “Q-Rings niet moet proberen rond te trappen”. Hiermee wordt bedoeld dat de Q-Rings geen ronde tandwielen zijn en het ook niet worden! Je moet de manier van trappen veranderen. Ik durf haast te stellen dat je terug moet gaan naar af (tijd van de toeclips) en je vooral richten op de slag naar beneden! Want DAAR ligt je grootste kracht!! Vanuit die “ouderwetse” positie ga je weer bouwen aan het “rond trappen”!

Rotor cranks:

Stijf en licht, dat is het grote voordeel van de Rotor cranks.

Mensen uit de bouw weten het; de draagkracht van een balk zit hem voornamelijk in de hoogte van die balk! Logischerwijze zit de stijfheid van een crank hem dus in de breedte van die crank. Waarom dan een smalle crank kiezen? Alleen omdat dat weer lichter is…. Rotor heeft de ideale combinatie gevonden met de 3D cranks. Breed voor de stijfheid en door het unieke Trinity Drilling System lichter dan vele andere cranks! Dus 2x voordeel!

De stijfheid van de cranks wordt gemeten van de rechterpedaal (kettingzijde… let op..) tot op de ketting. Hier willen de meeste merken “punten pakken”. Welke waarde verwaarloosd wordt, dat is de waarde van de linker pedaal naar de ketting. Dus eigenlijk de stijfheid linkercrank (zelfde als rechts) PLUS de as! Juist hier heeft Rotor aandacht voor. De Rotor cranks (plus as) hebben ook een grote stijfheid van de linkercrank gemeten tot de ketting. Uiteraard wel minder dan rechts, maar een betere stijfheid dan de meeste andere!

Rotor bracketlagers:

Ook hiervoor zit u goed bij Rotor.

Overal besteed Rotor net iets meer aandacht aan, zo ook met hun bracketlagering. Met name dan het SABB systeem: Self Aligning Bottom Bracket. De (gesloten) lagers zitten in een zwevende behuizing. De lagers staan daardoor altijd in de juiste stand. Elke kleine oneffenheid in frame, vervorming door de kracht die de berijder op de as uitoefend wordt hierdoor opgevangen en de krachten komen op de juiste manier op het lager terecht (axiaal) en 2x per jaar lagers vervangen is voorbij!

Technologie is een woord dat op verschillende manieren kan worden gedefinieerd. Het woord technologie is een samenvoeging van de Griekse woorden voor ‘vakmanschap’ en ‘betekenis’. In veel definities voor technologie worden synoniemen gebruikt voor het woord ‘vakmanschap’

RotoR maakt gebruik van verchillende soorten technologieën, deze verschillende technologieën staan hieronder afgebeeld en uitgelegd. Beginnende met OCA, OCP en MAS, deze drie onderwerpen hebben betrekking op Q rings van RotoR om meer uit je trapbeweging te kunnen halen.

OCA – Optimum Chainring Angle

Dit is een speciale (gepatenteerde) uitwerking die wordt aangeboden bij RotoR INpower en 2INpower. Wel staat dit nauw verbonden met RotoR Q-rings, want het helpt bij het vinden van de juiste kettingbladstand.

OCA bepaalt de perfecte hoek in aantal graden gemeten vanaf het bovenste, dode, punt. Deze wordt in de TORQUE 360 grafiek weergegeven als het 0 of 360 punt. Dit punt genereert het minste energie naar de bladen.

OCP

Ook wel Optimum Chainring Positioning. Dit komt overeen met de verschillende setup posities van RotoR Q rings. Voor ieder verschillend, maar OCP levert hier de optimalisatie voor.

OCP werkt optimaal als u de OCA uit de pedaalanalyse kent, echter is OCP3 veelal al het startpunt van de fiets beweging en ook de goede keuze.

OCP Mount

RotoR heeft een aangevraagd patent op de OCP bevestiging dat u kunt gebruiken bij ovale kettingbladen (Q rings); hiermee kun tu de richting tussen kettingbladen en cranks met één stap aanpassen.

Door de vorm van de as kunt u onafhankelijk, krukken, spider of Direct Mount, positioneren en daarmee de benodigde wijzigingen doorvoeren naar de optimale positie van elke gebruiker. Direct Mount zal hierin het meest secuurst zijn.

De OCP afstelling heeft meerdere posities aangeboden door OCP mounting. Omdat Q rings gepositioneerd kunnen worden op 5 verschillende posities met 4 graden verschil kan de optimale positie gevonden worden. Met Direct Mount of MAS kunt u dit zelfs aanpassen met 1 tot 2,5 graad per positie. Deze micro aanpassingen zorgen voor de maximale prestatie voor de fietser en zorgen zo nog beter voor het verminderen van het dode 0-punt.

MAS – Micro Adjust Spider

De spaanse vertaling van MAS is ‘meer’. En dat is waar de MAS technologie voor staat. Door MAS zijn de instelmogelijkheden van uw Q rings nog uitgebreider; de extra boutgaten zorgen er voor dat er een tussenweg is voor de hiervoor besproken OCP mogelijkheden van een Q ring.

De MAS aanpasmogelijkheden biedt een positieverandering van 2,5 graden (samen met de Q rings), in plaasts van 5 graden bij een normale as. Dit alles is voor het maximaliseren van uw pedaalprestaties.

HAAL MEER UIT JE FIETSRIT. HAAL ROTOR.

Door technologie komen we allemaal stap verder vooruit…