Op deze pagina vindt u een groeiend aantal oplossingen voor uw eventuele Rotor vragen en/of problemen.

Sram eTap en Qrings:

De combinatie van Sram eTap en Qrings is in sommige gevallen niet een ideale combinatie. Uiteraard is de beste oplossing de eTap op Marktplaats en de Rotor UNO groep plaatsen, maar dat terzijde.
Wil je een oplossing voor de schakelproblemen volg dan deze tip van een professional. Dit wordt ook bij de continentale ploegen gedaan:
Omdat de eTap werkt met een “overshift”, oftewel de derailleur schakelt iets te ver naar buiten om vervolgens weer terug te komen is de oplossing simpel maar doeltreffend:
Monteer 1 soms 2 washers (0.5mm) aan de drive-side tussen crank en lagering/frame.Hoe krijg ik mijn Rotor 3D+, of 3D30 crank gedemonteerd?

  1- Draai de inbusbout aan de drive-side (!) eruit.
  2- Draai met een cassette afnemer (HG) de ring uit de crank.
  3- Draai de inbusbout weer in de bracketas.
  4- Draai nu de “HG-ring” weer in de crank.
Met die laatste actie “trekt” u de crank van de as af. Mocht dit niet in 1 keer lukken, herhaal dan stap 2 t/m 4.

Als ik kies voor een Rotor Qring, moet ik dan beide bladen gaan vervangen of kan ik beginnen met 1 blad om uit te proberen?

Goede vraag, het officiële antwoord is:
Vervang beide bladen. Hiermee heb je namelijk het beste resultaat!
Kies je ervoor om toch één van beide bladen te vervangen let dan op:
– Het schakelen kan iets minder vlotjes gaan: Stel dat je kiest voor een Qring als grootste blad en je behoud je ronde binnenblad, dan is het zo dat je, bij het opschakelen, van een ronde diameter naar een afwisselend kleine en grote diameter van het grote blad moet schakelen. Met name het schakelen naar de grote diameter kan iets lastig zijn in dat geval. Maar nooit een groot probleem.

– Tweede issue hierbij zijn spieren. Met de Qrings ga je een bredere groep spieren trainen. Fiets je nu een aantal weken op de grote Qring in het vlakke Nederland en neem je de fiets mee naar de Ardennen om te klimmen, dan ga je met het ronde kleine blad, wat je niet meer gewend bent, je spieren maximaal belasten. Dat is vragen om problemen.

Als ik nu 53-/39 rij, wat moet ik dan kiezen bij de Qrings?

Ook een vraag waar geen eenduidig antwoord op te krijgen is. Maar wel een richtlijn. Je moet er van uit gaan dat je iets makkelijker fietst met de Qrings. Je trapt makkelijker je veel gebruikte combinatie rond met ovalen.(…)
Stel: 
Je rijd nu vaak op de combinatie 53 (rond) voor en 11 achter. Dan kan je niet zwaarder schakelen. Als je dan kiest voor een 53 Qring, dan ga je wat missen! Dan zou ik een 54 of wellicht nog groter adviseren. Fiets je vaak 53-17, dan heb je ruimte genoeg om gewoon de 53 Qring te kiezen.

Moet ik kiezen voor de Qrings of de QXL?

Hier geldt: Als je nog nooit met ovaal gereden hebt is de stap naar Qrings het veiligst. Ben je al Qring gebruiker, dan is een QXL een logische volgende stap.
Twijfelt u als nieuwkomer in de ovalen tussen Qring en QXL? Dan is het zo:

Kies Qring als u een souplesse fietser bent.
Kies QXL als u een krachtfietser bent.

Wat is nu het verschil tussen 3D30 en 3D+? (REX1 en REX2)

– 3D+ (REX1) staat voor:
7055 aluminium wat geëxtrudeerd wordt tot de basis-staaf. Door dit proces kan er preciezer en meer materiaal worden weg gefreesd zonder dat dit ten koste gaat van de stevigheid.
Verwerking: CNC frees en TDS drilling.
TDS drilling houdt in dat met in lengterichting 3 lange gaten boort om zodoende gewicht te besparen. Door deze beide technieken en de speciaal ontworpen 30mm as heeft de crank een stijfheid die zijn weerga niet kent.

– De 3D30 (REX2) staat voor:
7075 aluminium wat gegoten wordt tot de basis-staaf.
Verwerking: CNC frees en TDS drilling.
TDS drilling houdt in dat met in lengterichting 3 lange gaten boort om zodoende gewicht te besparen.  Middels een fabricageproces in het verre oosten is het mogelijk een vrijwel identieke crank te produceren die de stijfheid en het gewicht van de “1” serie benadert.

Hoe krijg ik de INpower software werkend op een Apple computer?

Om het op een mac werkende te krijgen moet je met verschillende zaken rekening houden:
–    Op de achtergrond moet het programma mono project draaien (gratis te downloaden op www.mono-project.com)

Na de installatie van deze software de mac een keer volledig herstarten.

–   Garmin Express moet volledig afgesloten zijn, en mag niet meer op de achtergrond draaien. (via forceer stop > Garmin express in deze lijst sluiten)
Wanneer Garmin express actief is, geeft de software de melding dat de ANT+ usbstick niet herkend wordt.

Bij het openen van Garmin Express kan je bovenin het menu op preferenses klikken. Hierin heb je de optie die standaard aangevinkt staat dat Garmin Express altijd op de achtergrond moet blijven runnen, deze moet uitgevinkt zijn.

–    Als laatste mag de Garmin zelf geen verbinding hebben met de INpower wanneer ze proberen verbinding te maken met de software

De bomen en het bos…..

Kom je er niet uit, hier nog even een korte uitleg:

HET crankstel is de 3D+. Dit is het artikel zoals Rotor het hebben wil. Superstijf en licht. CNC gefreesd smeedaluminium van de beste kwaliteit.

– De 3D30 is een goedkope variant hierop. Onder strenge controle geproduceerd in Taiwan. Gietaluminium. Scheelt in prijs. Nog steeds stijf en licht, maar wel een compromis.

– De Flow is een aerodynamische 3D+. Dus zelfde topkwaliteit EN gestroomlijnd.

– De Power is een vermogenmeter i.c.m. de 3D+

Alle bovenstaande cranks hebben een 30mm asdikte. De beste oplossing, veel stijver en beter dan wat standaard is.

Standaard is de 24mm asdikte.

– Voor mensen die de lagering niet willen vervangen is er dus de 3D24: Wel CNC gefreesd smeedaluminium, maar niet de “ideale constructie” van de 3D+. Voordeel: het meest betaalbaar.

Aan de hand daarvan je crank kiezen denk ik.

Bladen:
De aero is wat stijver dan de niet-aero. Ook wat meer aerodynamisch, logisch, scheelt werveling! Rotor gaat meer en meer naar de aerobladen, maar het blijft een een kwestie van smaak.

Helpt dit een beetje meer bomen te zien?