vermogenmeting raceKlik hier voor de beste en goedkoopste vermogenmeters!

Rotor uitleg en vragen pagina Qrings

Op deze pagina vindt u wellicht antwoord op uw vragen omtrent de Rotor Qrings.https://www.youtube.com/embed/ur6MgmqOKs4?list=PLiIcGViU4D26ec8DulQK-leMotrOP_QpNhttps://www.youtube.com/embed/FbtlEEAGsA4?list=PLiIcGViU4D26ec8DulQK-leMotrOP_QpNhttps://www.youtube.com/embed/7bWfXLzFXUA?list=PLiIcGViU4D26ec8DulQK-leMotrOP_QpN  https://www.youtube.com/embed/Sohc8sY7QXQ?list=PLiIcGViU4D26ec8DulQK-leMotrOP_QpN

 OCP = Optimum Chainring Position

Bepaal door het blad te draaien je ideale moment van ovalitiet.
Normaal begin je in stand 3: Monteer het blad zoals aangegeven op de foto hiernaast; referentie punt 3 tegenover de crank. Hou deze stand minimaal 4 weken vol. dan zijn je spieren gewend. Daarna kan je “spelen” met die stand.

De race Qrings hebben 5 ocp-standen en de ATB Qrings 3.
Bij de Rotor 3D+ en Flow cranks heb je dan nog de mogelijkheid om een MAS-spider te bestellen. Hiermee heb de mogelijkheid de verstelpunten te verdubbelen. Zie uitleg hieronder.

Vuistregels voor het verstellen van de Qrings:

Ga 1 positie terug ( van 3 naar 2, van 2 naar 1 of….) als:

– Je makkelijk tempowisselingen aan kan en kan sprinten, maar het lastig vind een constante snelheid (cadans) aan te houden.

– Als je fietst met een lage cadans en je komt veel uit het zadel en/of zit voor op je zadel. ( zadel ver naar voren geplaatst)

– Als je het gevoel hebt dat je je enkel moet strekken om het maximale er uit te halen.

–  Als je pijn krijgt “achter je knieën”.

Ga 1 positie “omhoog” als:

– Als je goed snelheid kan houden maar je het lastig vindt om te variëren met je snelheid.

– Als je makkelijk een hoge cadans rijdt.

– Als je de neiging hebt je cadans te verhogen, of verder naar achteren te gaan zitten.

– Als je pijn krijgt voor aan je knie.

Voor het geval je “hard bewijs” wil zien:

http://www.noncircularchainring.be/

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3990898

Effects of chainring design on performance in competitive cyclists

BCD uitleg

Hieronder staat aangegeven wat er wordt bedoeld met de steek (BCD).

Er wordt gesproken over een BCD van bv. 110 mm. Wat is dat precies?

De term BCD staat voor Bolt-Circle-Diameter; dus de diameter van de circel die door het hart van de bladbouten loopt. Bij afbeelding 1 is dat 110 mm.

Nu is dat soms een beetje lastig meten, hoewel het al wel snel duidelijk is of het om een 130BCD of een 110BCD gaat. Toch volgt hieronder nog even een extra hulpje om het nog makkelijker te maken. Let wel goed op of het gaat om een 4-arm of een 5-arm crank!

Alle Shimano (-compatible) cranks zijn 130BCD (race), 110BCD (race)  óf 104BCD (ATB). Meet je nu afstand “x” (zie afbeelding 2) dan kom je uit op het volgende:

Race:  x = 76mm (bij een 5-arm crankstel), dan is de BCD 130.

Race:  x = 64mm (bij een 5-arm crankstel), dan is de BCD 110

ATB:    x = 74mm (bij een 4-arm cranstel), dan is de BCD 104


Voor Campagnolo geldt het volgende:

x = 77mm (bij een 5-arm crankstel), dan is de BCD 135

x = 65mm (bij een 5-arm crankstel), dan is de BCD 113

                               Afb. 1                                                                                               Afb. 2

Klik op de afbeelding voor een afdrukbaar sjabloon. Print hem op liggend-A4 uit en meet zo je BCD: 

Kan ik één blad vervangen door Qrings en het 2e blad rond laten?
Houd er rekening mee dat:
Mocht je besluiten met 1 Qring te gaan rijden en het binnenblad rond te laten, je het volgende tegen kan komen:
– Als je continue op Qrings rijdt passen je spieren zich aan: De geleverde kracht wordt verdeeld over meerdere spiergroepen. In het geval dat je het andere blad zelden gebruikt, maar je gebruikt hem een keer, dan merk je dat het niet lekker fietst! Alsof je iets tekort komt. Juist die momenten kan je dat eigenlijk niet hebben. Stel je besluit alleen het grote blad te vervangen voor een Qring. Je bgebruikt klein zelden, maar je hebt een keer een zware beklimming, dan zit je daar niet echt op te wachten.

– Het schakelen wordt lastiger met één ovaal blad en één rond blad. De beide ovalen worden gelijktijdig ovaal en dus gelijktijdig groter en kleiner. Heb je rond naast ovaal dan verschilt de afstand die overbrugt moet worden.
Al met al, je kán wel fietsen met Qrings naast ovaal, maar we raden het niet aan. 

OCP3
Doordat sommige merken een hoge spider hebben passen de Qrings met een dichte binnenring (zie uitleg hieronder) niet altijd over de spider heen. Het binnenblad is nooit een probleem, maar bij het monteren van het buitenblad kan het wel eens een probleem geven. Lees hier de uitleg!

Hieronder staan veel cranks. In de laatste kolom staat of de dichte binnenring op dit 
                                                                                            

Crankstel past. Als hier “NO” staat, dan past de OCP3  versie wel!

Eigenlijk past de OCP3 versie altijd, want dat is net als de huidige bladen gewoon een 5-arm. Het is ook een ovaal blad, maar alleen niet verstelbaar! Hij staat gefixeerd op stand 3, vandaar de term OCP3.  Dit is de stand waar eigenlijk 95% van de fietsers mee rijdt. Dus geen enkel bezwaar voor de meeste rijders!